Spring naar content

Zes leerwerkplaatsen ‘Leven tot het einde’ aan de slag

15 september 2025

Dat het bruist in de onderstroom – een knipoog naar de lezing van Jan Rotmans tijdens het Congres Connecting Communities- zie je terug in zes nieuwe lokale samenwerkingsinitiatieven tussen zorg en sociaal domein, gedragen door betrokken organisaties en bevlogen mensen.

Samen meer aandacht voor de hele mens

De initiatiefnemers in Gooise Meren, Amsterdam-Centrum, Krimpenerwaard, Zwijndrecht, Rotterdam en Westelijke Mijnstreek willen hun inwoners met een ongeneeslijke ziekte, kwetsbare ouderen en hun naasten in hun laatste levensfase nog beter ondersteunen. In samenwerking tussen zorg en sociaal domein kan ondersteuning tijdig en beter aansluiten op de uiteenlopende vragen en behoeften van deze inwoners. Waarbij vooral meer aandacht voor psychosociale vragen en vragen over zingeving centraal staat.

Tijd, ruimte en samen leren

De Stimuleringsimpuls van het Nationaal Programma Palliatieve Zorg II (NPPZ II) maakt deze leerwerkplaatsen mede mogelijk. De projectleiders kunnen gebruik maken van het advies en begeleiding van de adviseurs van Agora en NPPZ II op basis van de beproefde methodiek van Agora/Movisie. Zo krijgen de leerwerkplaatsen tijd en ruimte om samenwerking te verkennen en vorm te geven, terwijl NPPZ II en Agora de kennis en resultaten kunnen delen en verdiepen. De leerwerkplaatsen worden bovendien meegenomen in een onderzoek naar maatschappelijk en economisch nut van deze samenwerkingen.

Elke leerwerkplaats is anders

Op 15 september maakte het ondersteunende team van Agora en NPPZ II kennis met de projectleiders. De initiatiefnemers zijn divers: Rotterdam start vanuit een compassionate community, in de Krimpenerwaard gaat een hospice in oprichting aan de slag en in de Westelijke Mijnstreek is een maatschappelijke organisatie met het Netwerk Palliatieve Zorg in de lead. Elke leerwerkplaats zal zijn eigen draai aan het project geven, wel uitgaande van dezelfde methodiek. De verschillen maken het waardevol en interessant: zo leren we met en van elkaar, lokaal én landelijk. 

Wie werken samen?
Er kunnen verschillende disciplines betrokken zijn bij een leerwerkplaats. Denk aan huisartsen, praktijkondersteuners, wijkverpleegkundigen, PaTz-groepen, geestelijk verzorgers, sociaal en maatschappelijk werkers, beleidsambtenaren van de gemeente, buurtteams, Wmo-consulenten, VPTZ-vrijwilligers, mantelzorgondersteuners en soms ook culturele en sportorganisaties. De samenstelling van de groep zal per situatie, regio en doel van het initiatief anders zijn.

Kennismaking tijdens een eerdere lokale proeftuin in Maarssen.

Vervolg

De komende periode gaan de projectleiders concreet aan de slag, ieder op zijn of haar manier, maar met een gezamenlijke ambitie: zorg en sociaal domein dichter bij elkaar brengen voor mensen in hun laatste levensfase. We zullen binnenkort de 6 leerwerkplaatsen voorstellen en regelmatig de geleerde lessen delen via onze social media en op de website. 

Vragen? Neem contact op met Agora

Mail naar info@agora.nl

Meer informatie

Delen:

Blijf op de hoogte

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Actuele nieuwsberichten

De afgelopen jaren klinkt het steeds luider: als we in de toekomst goede zorg willen blijven bieden, moet er iets veranderen. Woorden als transitie en transformatie worden door elkaar gebruikt. Wat is het verschil? En (waarom) is het belangrijk dat onderscheid te kennen? Lees het blog van beleidsmedewerker Berivan Yildiz van Agora.
Tao of Care (de Sociale Benadering Dementie), de Nieuwe GGZ (de Sociale Benadering Geestelijke Gezondheidszorg) en Agora (de Sociale Benadering Palliatieve Zorg) hebben de handen ineengeslagen en samen de website De Sociale Benadering gelanceerd. De Sociale Benadering is een beweging die zich inzet om bij ziekte en kwetsbaarheid vooral te kijken naar wat wél mogelijk is.
Mensen met een Chinese achtergrond in Nederland vinden vaak moeilijk de weg naar palliatieve zorg. De Chinese Tingting Zhu onderzoekt hoe dit komt en ontwikkelt kennispakketten om dit probleem op te lossen. Ze gebruikt daarbij het bordspel ‘5 flavours in a grocery store’, dat smaken gebruikt als metafoor om over moeilijke thema’s te praten.