Spring naar content

Leerinterventie voor professionals en vrijwilligers in zorg en welzijn

Professioneel begeleiden van ouderen bij levens(einde)vragen

Ouder worden gaat gepaard met breukervaringen. Ouderen zijn daardoor in hun laatste levensfase vaak bezig met vragen rond zingeving. Heb ik gedaan wat ik wilde doen in mijn leven? Ben ik van betekenis geweest? Het is voor ouderen van belang om hierover te kunnen praten. Het is daarom ook belangrijk dat professionals en vrijwilligers in zorg en welzijn aandacht geven aan levens(einde)vragen. Dat kan de kwaliteit van leven verbeteren. Hoewel aandacht voor zingeving in de palliatieve fase ‘hot’ is, blijkt het geven van die aandacht niet gemakkelijk. Het aanleren van competenties in zingevingsondersteuning aan voornamelijk praktisch opgeleide professionals kan een uitdaging zijn. Want in die begeleiding schuilt vaak handelingsverlegenheid: hoe voer ik een gesprek over zingeving en levens(einde)vragen?

Agora biedt hiertoe de leerinterventie ‘Professioneel begeleiden bij levens(einde)vragen’ aan. Geestelijk verzorgers kunnen deze interventie gebruiken bij de scholing van professionals en vrijwilligers in zorg en welzijn.

Inhoud

De leerinterventie bestaat uit een online-gedeelte met drie praktijksimulaties. Met casuïstiek, storytelling en aandacht voor de verschillende perspectieven sluiten we in deze simulaties aan bij de beleving uit de praktijk. Zo worden deelnemers uitgedaagd om na te denken over hoe je de zaken aanpakt: Welk gedrag laat jij zien? En wat zijn jouw valkuilen en routines?

In de praktijksimulaties doorlopen deelnemers concrete, herkenbare beroepssituaties en kunnen zij een keuze maken in hoe je het gesprek kunt aangaan. Misschien niet op de manier waar ze in eerste instantie voor zouden kiezen. Het is de bedoeling dat zij verschillende mogelijkheden uitproberen.

In de rol van trainer begeleid je de feedback op de keuzes die collega’s maken. Zo wordt zichtbaar wat de effecten van gemaakte keuzes zijn. Het online gedeelte van de training kan individueel doorlopen worden ter voorbereiding op een van de bijeenkomsten.

Leerdoelen

Met behulp van deze leerinterventie kunnen deelnemers:

  • Onderzoeken hoe om te gaan met de dood, sterfelijkheid en zingeving.
  • Handvatten krijgen om cliënten en hun naasten te helpen hun sterfelijkheid onder ogen te zien.
  • Gesprekstechnieken leren om het gesprek over zingeving aan te gaan.
  • Gesprekken oefenen met collega-professionals.

Als geestelijk verzorger gebruik je de praktijksimulaties en de daarbij horende oefeningen in de (offline) training in teamverband.

Praktijksimulaties

Hier vind je de drie praktijksimulaties:

Tijdsinvestering: 10 tot 15 minuten per simulatie. Daarnaast hebben deelnemers tijd nodig voor de opdrachten uit de praktijksimulaties.

Voor deze training is binnenkort een werkmap met werkbladen beschikbaar. Neem contact op met Rinske Boomstra voor meer informatie hierover: rboomstra @ agora.nl.

Lees meer

Lees het artikel dat hierover in september 2025 verscheen in het Tijdschrift Geestelijke Verzorging, geschreven door Rinske Boomstra: De leerinterventie ‘Professioneel begeleiden van levens(einde)vragen’ – didactisch concept. In dit artikel wordt het didactisch concept toegelicht.